Informatie voor leerlingen met diabetes

Mijn diabetes op de middelbare school

Hey!

Heb jij diabetes en zit je op de middelbare school? Dan zit je hier goed. Waarschijnlijk ben je de enige met diabetes in de klas, maar je bent lang niet de enige in heel Nederland! Er zijn namelijk ruim 4000 leeftijdsgenoten met diabetes in Nederland.

Diabetes op school kan best lastig zijn. Waarschijnlijk wil je niet anders zijn dan je klasgenoten. Toch is het handig om zelf na te denken over hoe je je diabetes op school wilt regelen.

Lees eerst deze brochure door met tips en tricks door en ga daarna in gesprek met je mentor. Je kan bijvoorbeeld om extra tijd voor je toetsen vragen of een extra herkansing omdat je suiker niet goed was. Concentreren tijdens hypo's lukt niet, maar wist je dat dit ook moeilijker is tijdens hyper's? Dat is aangetoond door wetenschappers, hier lees je daar meer over. Je kan ons ook volgen op Instagram.

Handig is ook de diabetespas om in te vullen met je mentor. Je kan deze pas laten zien aan al je leerkrachten, en of deze videoclip speciaal voor leerkrachten gemaakt. Hieronder staat nog meer handige info en filmpjes.

Ben je al die vragen van je leerkrachten of klasgenoten zat, speel de Hypercontrol online escaperoom!

Misschien krijg je telkens wel dezelfde vervelende vragen te horen: ‘Wat is dat slangetje?’ ‘Waar is die pleister voor?' ‘Waarom mag jij wel eten en drinken in de klas en wij niet?’ Waarom geen spreekbeurt over diabetes doen? Misschien zie je het niet gelijk zitten, maar met een zo'n gratis online escaperoom erbij is het nog leuk ook!

Hoe persoonlijker jij je verhaal over diabetes kan en durft te vertellen hoe beter. Hieronder allerlei materiaal dat je kan gebruiken voor een spreekbeurt, of gewoon om zomaar aan je mentor, leraren en klasgenoten te laten zien als ze weer eens over je diabetes beginnen en het niet snappen. Je kunt ook het magazine 'Type 1 heb je niet alleen' gratis downloaden voor jezelf en/of je klasgenoten

Of als je zelf boek wil lezen over een brugklasser met diabetes dan kan dat ook. 'Het leven van Sam de K.', is te koop maar vast ook te leen in de bib.