Concierge Barry spuit gewoon in de klas

Je ziet hoe conciërge Barry samen met Thijmen uit groep 4, de bloedglucose waarde meet en daarna insuline spuit in de klas. Ook aan het woord moeder Diana Dekker en intern begeleider Helene Steijn van de basisschool de Mijlpaal te Amsterdam over hoe ze tot deze oplossing zijn gekomen voor de diabeteszorg op school.

Een vaste leerkracht met ondersteuning van team

Op de Nieuwe Link in Oss, een reguliere basisschool, is het gewoon om anders te zijn. De vaste leerkracht heeft een hele praktische aanpak en verleent de meeste zorg in de kring tijdens het fruithapje. Goed en snel contact met de ouders en steun van het hele team van de onderbouw doen de rest.

De hele onderbouw inclusief directeur draait mee

De directeur zegt doen, maar dan wel breed aanpakken met oog op de continuïteit. De beide ouders hebben het hele onderbouw team een aantal weken getraind. Een investering van beide kanten en iedereen heeft er nu plezier van.

De overstap naar de middelbare school

Cas in groep 8, zijn leerkracht Juri en zijn ouders vertellen over welke afspraken ze gemaakt hebben en de overstap naar de middelbare school.

Dejan vertelt met zijn mentor

Vlogger Dejan vertelt samen met zijn mentor wat ze geregeld hebben op school en meegemaakt hebben met zijn bloedsuikers in de klas.

Een zorgondersteuner geregeld

Op de school van Safiya zitten meerdere leerlingen met diabetes. Daarom is er een zorgondersteuner aangesteld die de zorg draagt voor deze kinderen.

Een klassenassistent gelobbyd

Deze lagere school heeft vanaf het begin in oplossingen gedacht en succesvol een klassenassistent toegewezen gekregen voor twee kinderen met diabetes op school. Een win-win situatie want de klassenassistent kan voor veel meer ingezet worden.

RTL reportage over juf Yvonne en Fiene

Juf Yvonne vindt het heel vanzelfsprekend dat ze Fiene helpt met haar diabetes in de klas; 'Je helpt een leerling met dyslexie toch ook?'. Daarbij komt een kookwekker handig van pas.

Noah regelt het met zijn vriend, mentor en conciërge

Noah vertelt hoe hij met zijn vriend, de mentor, conciërge en de rest van zijn leerkrachten op het voortgezet onderwijs zijn diabetes geregeld heeft.