diabetesvriendelijke basisschool.jpg

Midden in een kerstvakantie werd er bij mijn dochter (toen 6 jaar) Sofie Diabetes type 1 geconstateerd.

Toen we eenmaal een beetje doorhadden wat deze ziekte ging inhouden voor het leven van Sofie en van ons begon bij mij een lichte paniek te ontstaan. Want hoe kan je dit allemaal regelen als ze ook gewoon naar school moet en wij moeten werken??? En hoe moet dat dan met het kerstdiner, het paasontbijt, de sportdag, schoolreis en, en, en....

In de vakantie mailden we alvast de directie van de school met de vraag of we na de vakantie mochten komen overleggen over wat de mogelijkheden waren op school. Als reactie kregen we een hartverwarmende mail, met daarin toezegging dat we om de tafel zouden gaan om samen te kijken wat er voor mogelijkheden waren op school. Ook hebben we de BSO gemaild en ook hier was de reactie zeer hoopgevend.

Toen we na de vakantie, met de diabetesverpleegkundige, op school kwamen bleek dat het overleg met, naast de adjunct, ook de leerkrachten van Sofie, de IB-ers en de begeleiding van de BSO is gehouden zou worden! Iedereen wilde het voor haar zo goed mogelijk kunnen regelen. En de juffen zeiden beide volmondig 'ja' toen er werd gevraagd of ze ook bereid waren insuline te spuiten, op den duur.

We hebben ruim de tijd genomen om de juffen 'op te leiden'. Dat betekende dat ik in het begin iedere dag tijdens de overblijf naar school ging om het insuline spuiten voor te doen, net zolang tot de juffen aangaven het een keer te willen proberen. Dat heeft beide juffen wel wat stress en tranen gekost, het is ook niet niks om een naald in een kind te steken! Nog een poos ben ik er steeds bij geweest toen zij het overnamen. Maar steeds vaker ging het zo makkelijk dat ik steeds meer afstand kon en mocht nemen.

We hebben deze weg echt sámen gedaan. Ik heb het tempo van de juffen en Sofie gevolgd. Met als resultaat dat het de jaren erna super ging! Ook toen ze een nieuwe leerkracht kreeg, en Sofie inmiddels een pomp had, hebben we daar weer alle tijd ingestoken die nodig was om de leerkracht de kennis en het vertrouwen te geven dat nodig is om goed voor Sofie te zorgen.

Door deze goede samenwerking heeft Sofie een hele fijne basisschooltijd gehad. Ik ben alle juffen nog steeds dankbaar!

Blog van Marieke Beintema, onze ambassadeur, moeder van een dochter met diabetes en zelf leerkracht op de basisschool.