schoolreisje met diabetes France.jpgGa lang van te voren in gesprek is ons advies.

Ga met elkaar om de tafel om te inventarisen wat er nodig is. Leg als ouder daarbij uit wat je kind allemaal zelf kan en wat hij/zij nodig heeft om goed voor zijn/haar diabetes te zorgen tijdens de schoolreis. En kijk dan hoe je dit samen kunt regelen.

Wees open waar je tegenop ziet als leerling, ouder en school. en kijk wat je voor elkaar kan betekenen voor en tijdens de reis. Soms kan dat bijvoorbeeld prima via een diabetesbuddy/vriend bijvoorbeeld, die dan op dezelfde kamer mag slapen. Je kan vaak op afstand als ouder via telefoon/app ook een flinke vinger aan de pols houden.

Afgelopen weken heeft de stichting een aantal keren ouders geholpen die te horen kregen dat hun kind niet mee mocht vanwege diabetes. Dat mag de school niet zomaar zo stellen. Een leerling heeft bij de wet recht om aan alle onderdelen van het curriculum mee te doen en daar hoort ook een (internationale) schoolreis bij. Het is de gezamenlijke verantwoording van ouder én school om dit mogelijk te maken.

Kom je er samen niet uit? Laat het ons weten via info@zorgeloosmetdiabetesnaarschool.nl.