e64744a5-27c2-4d65-9a04-8a36e35342c4.jpg

Een paar dagen na ons eerste gesprek zaten we weer op school. Ditmaal een gesprek met de directrice, de intern-begeleider, de juffen van Tim en de diabetesverpleegkundige.

We hadden haar uitgenodigd zodat ze school goede uitleg kon geven over wat diabetes is, wat het inhoud voor de dagelijkse gang van zaken op school, maar ook hoe te handelen in bepaalde situaties.

Een prettig gesprek, vooral voor de juffen, die vonden het toch allemaal wel spannend. Maar zagen nu in dat er prima mee om te gaan is. Zeker in combi met de FreestyleLibre sensor die Tim heeft geeft dat inzichten, en kan er naar gehandeld worden. Die sensor is sowieso een aanrader voor alle kinderen, spelen bij vriendjes en kinderfeestjes wordt zo veel makkelijker. Dat geeft rust en zekerheid voor iedereen...

Nadat de verpleegkundige het gesprek had verlaten, spraken wij nog even verder. We hadden het erover dat de voorbeeldbrief die wij van deze site hadden afgehaald zo goed was ontvangen door de ouders van de kinderen uit Tim zijn klas. Alle kinderen hadden die week ervoor namelijk een envelop met deze brief meegekregen, met daarin uitleg over diabetes. En ook het verzoek om bij traktaties van te voren even contact op te nemen zodat wij daar rekening mee kunnen houden. Zodat Tim gewoon mee kan doen als er een jarige is.

Verder gaf ik aan het belangrijk te vinden dat Tim 'een gezicht' kreeg binnen de school. Want hoe weet de inval leerkracht of de leerkracht van de bovenbouw nu wie Tim is? Er lopen namelijk nog ruim 300 andere leerlingen rond. Dat er een 4-jarige met diabetes was, was wel besproken in de teamkamer, maar wie was dat dan..? Oplossing: een foto met info in de teamkamer ophangen, maar ook eeen bij het bureau van de juf zodat hij zichtbaar was voor iedereen, voor bijvoorbeeld ook de overblijfmoeders.

Ik moet zeggen toen de foto's hingen was dit persoonlijk voor ons wel even een confronterend momentje...want HEY! Het is wel ons kind daar op die foto...ons kind dat diabetes heeft!..

Wordt vervolgd.

Dit is het tweede blog van Esther Prins, die dit jaar regelmatig zal bloggen over hoe zij stapje voor stapje samen met school voor haar 4-jarige zoon Tim aan een diabetesvriendelijke basisschool werkt. Haar eerste blog vind je hier. Haar instagram: @timlifewithdiabetic

Wil je zelf je basis- of middelbare school diabetesvriendelijk(er) maken kijk dan hier.