Jouw kind met diabetes op de basisschool

Veel ouders voelen zich bezorgd om hun kind met diabetes op school achter te laten. Krijgt je kind wel de zorg die hij nodig heeft? Kun je de zorg wel overdragen aan iemand anders? Deze zorgen zijn heel normaal en begrijpelijk.

Het is als ouder goed om te weten dat iedere school verplicht is om te onderzoeken welke ondersteuning voor een leerling met diabetes nodig is, en die -binnen de mogelijkheden van de school- ook te bieden. De zorg aan leerlingen met diabetes mag door school dus niet zomaar geweigerd worden. Nu gebeurt het nog regelmatig dat scholen bij voorbaat alle zorg voor leerlingen met diabetes uitsluiten uit angst voor aansprakelijkheid of met verwijzing naar hun medisch protocol. Beide mag dus niet volgens het College voor de Rechten van de Mens.

Als ouder vervul je een belangrijke rol in het uitleggen wat diabetes is en wat je kind met diabetes van school nodig heeft. daarnaast is het belangrijk dat school begrijpt dat wisselende bloedglucosewaarden een effect hebben op leren en presteren. Deze website met allerlei hulpmiddelen helpt je daarbij. Hieronder vind je documenten die je kunt downloaden, filmpjes die je kan bekijken en ambassadeurs die advies op maat kunnen geven.

Documenten om te downloaden.

De doe-het samen gids met documenten voor ouder en school kun je hier downloaden. Daarnaast  hebben verschillende documenten ontwikkeld om je te helpen bij het begeleiden van jouw kind met diabetes. Klik op onderstaande afbeeldingen om de informatie te downloaden.

Nog geen antwoord op je vraag of behoefte aan advies op maat?

Kun je tenslotte het antwoord op je vraag niet vinden kijk dan eens bij veel gestelde vragen of neem contact op met één van onze ambassadeurs. Ze helpen je graag!

We ontvangen steeds meer vragen over mogelijke aanpassingen rondom (Cito)Toetsen

Schommelingen in de bloedglucosewaarde kunnen ervoor zorgen dat je kind zich minder goed kan concentreren. Als dat tijdens een toets gebeurt, moet de leerling de gelegenheid krijgen om de bloedglucose op peil te brengen. Leerlingen met diabetes hebben daarom altijd recht op extra tijd voor een (Cito) toets zoals bijvoorbeeld bij Dyslexie. Meer informatie over toetsen vind je hier voor het voortgezet onderwijs, maar dit geldt ook voor het basisonderwijs. En hier vind je een begeleidende brief voor aanvraag extra tijd bij toetsen.

Voor leerlingen in groep acht is het goed om te weten dat je een gemaakte eindcitotoets NIET mag overdoen,  ook al heb je hier wel een goede reden voor. Wat WEL mag, is tijdens het maken stoppen met de eindcito, dan mag je de citotoets wel opnieuw doen.

Intro videoclip, speciaal voor leerkrachten in het basisonderwijs, 'wat het betekent om een leerling met diabetes in je klas te hebben'

RTL reportage over hoe  Juf Yvonne en Fiene het samen in de klas regelen.

De hele onderbouw inclusief directeur draait mee om de diabeteszorg te delen.

De leerkracht met ondersteuning van het team

Cas in groep 8, zijn leraar Juri en zijn ouders over de overstap naar de middelbare

Een klassenassistent gelobbyd

Het effect van schommelende bloedglucosewaarden op leren en presteren