Jouw kind met diabetes op de basisschool

Tips voor diabetesvriendelijke pauzehapjes en traktaties

We zien geregeld vragen voorbij komen van ouders die op zoek zijn naar een leuke variatie in diabetesvriendelijke pauzehapjes en/of traktaties. Vandaar dat we hier een verzameling onder elkaar hebben gezet.

Voorbeelden van pauzehapjes met weinig of geen koolhydraten

Zonder koolhydraten

• snoeptomaatjes, komkommers, paprika's of wortels
  • gekookt eitje
  • augurk
  • kaas (blokjes, mini-mozarella bolletjes, babybell, la vache qui rit, cheesepop/strings/dippers)
  • worst (bifi, plakjes)

Met weinig koolhydraten

• rijstwafels, neutraal of met smaakje
  • tucjes
  • nootjes
  • mandarijntje
  • hartige muffins

Meegenieten van traktaties

Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat je kind zoveel mogelijk van een traktatie kan genieten. Ten eerste hangt het ervan af of je kind zelf al koolhydraten kan tellen en daar de bijbehorende insuline bij kan toedienen. Hoe eerder je kind dit kan eventueel met hulp van de leerkracht, een koolhydratenlijst met traktaties of een koolhydraten-app hoe makkelijker het is.

Tot die tijd kun je verschillende strategieën toe passen:

1. Vraag aan de leerkracht of hij/zij wil leren hoe je koolhydraten opzoekt in lijst of app.
  2. Maak een koolhydratenlijst van de meestvoorkomende traktaties.
  3. Vraag aan de leerkracht om je een foto van de traktatie te appen zodat jij een schatting van de koolhydraten kan maken.
  4. Kijk of het mogelijk is om de traktatie aan alle kinderen uit te delen aan het einde van de schooldag, voor iedereen om mee naar huis te nemen. Dit doen sommige scholen uit zichzelf vanwege risico op allergieen en dergelijke.

Voorbeelden van traktaties met weinig of geen koolhydraten

traktatie paddestoel.jpgtraktaties eikeltjes.jpg

Zie ook deze coole traktatie tips van het Creative Food Arts of het Diabetes Fonds