Jouw kind met diabetes op de basisschool

Informatie voor zorg- en onderwijsprofessionals

Hoe maak je het zorgeloos?

Heb je de vraag 'hoe regel je goede diabeteszorg op school' als eens gekregen van een school, ouder of leerling?

We merken dat het voor diabetesprofessionals veelal ingewikkeld is om scholen juiste informatie te geven over wat er op dit moment juridisch mag, kan en moet en hoe het bijvoorbeeld met aansprakelijkheid zit. Terwijl het voor onderwijsprofessionals lastig kan zijn om van alle in's en out's over diabetes, diabeteszorg en hulpmiddelen als pompen en sensoren op de hoogte te zijn.

Toch zijn beide perspectieven, zowel de onderwijs- als de zorgkant, belangrijk bij het zoeken naar een oplossing op maat voor een leerling met diabetes in het basis- of voortgezet onderwijs.

Aangezien ons multidisciplinaire team bestaande uit zowel onderwijs- als zorgprofessionals vrijwel dagelijks een ouder, leerling of school bijstaat in dit proces, dragen we deze opgebouwde kennis en ervaring graag uit.

Bijscholing

Wij worden regelmatig gevraagd om lezingen, presentaties, workshops of bijscholingen te verzorgen. Zo hebben we de afgelopen jaren de volgende organisaties en deskundigen op allerlei verschillende wijzen geïnformeerd en bijgeschoold:

• Zieke leerling Consulenten (Ziezon)
  • Onderwijs(zorg)consulenten
  • Ambulant begeleiders
  • Zorgcoördinatoren
  • Intern-Begeleiders
  • Jeugdartsen
  • Samenwerkingsverbanden
  • Leerplicht ambtenaren
  • Diabetes verpleegkundigen
  • Kinderthuiszorg medewerkers.

Ben je geïnteresseerd in een bijscholing, lezing of workshop? Neem contact op met Lydia Braakman via info@zorgeloosmetdiabetesnaarschool.nl en geef in je mail aan:

• behoefte: vanwaar de vraag, met welk doel,
  • doelgroep(en): type en grootte,
  • plaats: waar in Nederland,
  • beschikbaar budget.

Presentaties met handout beschikbaar voor het voorlichten van leerkrachten, mentoren, intern-begeleiders en zorgcoördinatoren

Speciaal voor professionals die leerkrachten uitnodigen of die zelf naar scholen gaan voor het geven van voorlichting, hebben we verschillende PowerPoint presentaties ontwikkeld die je hieronder gratis kan downloaden.

1. een presentatie voor een groep gemengde PO/VO leerkrachten van verschillende scholen die je ontvangt in het ziekenhuis,
  2. een team brede presentatie op een basisschool waar je op bezoek gaat,
  3. een team brede presentatie op een middelbare school waar je op bezoek gaat.

Dit artikel geschreven voor het magazine Beter Begeleiden, is een kort maar krachtige handout. (oktober 2021, uitgave: LBBO).