Informatie over diabetes op het voortgezet onderwijs voor leerkrachten

Jouw leerling met diabetes in het voortgezet onderwijs

Als een leerling diabetes heeft, is het belangrijk om de diabeteszorg op school goed te regelen. Dit is maatwerk. Iedere leerling is anders en iedere school heeft vaak een eigen manier om de zorg te regelen. Soms gaat het bijna vanzelf en maak je snel duidelijke afspraken. Soms is het ingewikkelder. Zowel voor school, leerling, als voor ouders kan het spannend zijn. Ieder heeft z'n eigen vragen. Hoe zorg je dat alle leraren weten wat een leerling met diabetes nodig heeft om goed te functioneren? Welk effect heeft diabetes op leren en concentreren? Wie is het eerste aanspreekpunt? Welke regels en mogelijkheden zijn er voor extra begeleiding of aanpassingen?

Iedere school is verplicht om te onderzoeken welke ondersteuning voor een leerling met diabetes nodig is, en die -binnen de mogelijkheden van de school- ook te bieden. De zorg aan leerlingen met diabetes mag door school dus niet zomaar geweigerd worden. Ook bij voorbaat uitsluiting van zorg voor leerlingen met diabetes met verwijzing naar een algemeen medisch protocol mag niet volgens het College voor de Rechten van de Mens.

Deze website met allerlei hulpmiddelen helpt je om samen met de leerling en ouders een op maatgemaakte oplossing te vinden. Hieronder vind je documenten die je kunt downloaden, filmpjes die je kan bekijken en ambassadeurs die advies op maat kunnen geven. De informatie is zowel in digitale als in gedrukte vorm beschikbaar. Klik op onderstaande afbeeldingen om de informatie te downloaden.

Bestel gratis de gedrukte doe-het-samen gids in blik voor het voorgezet onderwijs

De documenten voor school zijn samen met de documenten voor leerling en ouder ook beschikbaar in gedrukte vorm. De documenten worden geleverd in een mooi blik als een doe-het-samen pakket. Je kunt hier gratis een exemplaar bestellen.

Nog geen antwoord op je vraag of behoefte aan advies op maat?

Kun je tenslotte het antwoord op je vraag niet vinden kijk dan eens bij veelgestelde vragen of neem contact op met een van onze ambassadeurs Zij helpen je graag!

Noah laat zien hoe je het op school regelt

Facebook live uitzending over diabetes op school

Facebook live uitzending diabetes in de puberteit

Facebook live uitzending over diabetes in de puberteit