Informatie over diabetes op school voor basisscholen

Jouw leerling met diabetes op de basisschool

Veel basisscholen hebben nog nooit een leerling met diabetes op school gehad, omdat er maar 2000 leerlingen met diabetes in heel Nederland op de basisschool zitten. Uit ervaring blijkt dat de diabeteszorg op school goed in te passen is in de dagelijkse routine van school. Hier vind je een heel aantal hulpmiddelen om je te helpen de diabeteszorg op de basisschool in overleg met ouders en leerling goed te regelen. Deze website met allerlei hulpmiddelen helpt je om samen met de leerling en ouders een op maatgemaakte oplossing te vinden.

Iedere school is verplicht om te onderzoeken welke ondersteuning voor een leerling met diabetes nodig is, en die -binnen de mogelijkheden van de school- ook te bieden. De zorg aan leerlingen met diabetes mag door school dus niet zomaar geweigerd worden. Ook bij voorbaat uitsluiting van zorg voor leerlingen met diabetes uit angst voor aansprakelijkheid of met verwijzing naar een algemeen medisch protocol mag niet volgens het College voor de Rechten van de Mens.

Download de doe-het-samen gids voor de basisschool

Hier kun je de verschillende onderdelen voor school en ouder van de doe-het-samen gids downloaden.

Nog geen antwoord op je vraag of behoefte aan advies op maat?

Kun je tenslotte het antwoord op je vraag niet vinden kijk dan eens bij veel gestelde vragen of neem contact op met één van onze ambassadeurs. Ze helpen je graag!

Een leerling met diabetes in je klas

Als eerste volgt hieronder een korte introductie voor basisschool personeel wat het betekent om een leerling met diabetes in je klas te hebben.

Persoonlijk Diabeteszorgplan

RTL reportage: teamwork van juf Yvonne & leerling Fiene

Praktijkvoorbeeld Concierge Barry spuit gewoon in de klas

Praktijkvoorbeeld Klassenassistent ingezet voor meerdere leerlingen